بیانیه انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس بیانیه انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۷/۲ | 
بیانیه انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس
 
بسمه تعالی
ن و القلم و ما یسطرون
آغاز بهار علم و دانش همیشه یادآور حرکت انسان‌ها به سوی نور و رهایی از تاریکی‌هاست. هر سال با رسیدن عطر خوش بهارِ دانش در ماه مهر، دل‌های مشتاقان مدرسه و مکتب، جویندگان بصیرت و آگاهی و مؤمنان اندیشه و ایثار پر از نشاط و عطوفت می‌شود. آگاهی و معرفت، کلیدواژه‌ای است که برای توسعه و پیشرفت فردی، گروهی و ملی در هر کشوری تعیین‌کننده است و ماه مهر را باید نقطه آغازین حرکت برای دستیابی به معرف و آگاهی قلمداد کرد. اولین روز مهرماه، روز دانش و تکریم دانایی و تمام دست‌اندرکاران منظومه دانایی در ایران زمین است. انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران این روز بزرگ را به تمامی دست‌اندرکاران آموزش و پرورش تبریک عرض نموده و از خداوند منان برای همه آن‌ها توفیق روزافزون مسئلت می‌نماید.
«انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» به عنوان یک نهاد علمی معتقد است، یکی از مسائل مهم در آموزش و پرورش، انفکاک و مرزبندی بین اجزای دخیل در نظام آموزش و پرورش است، که علاوه بر محروم‌کردن دانش‌آموزان از امکانات گسترده در سطح کشور، موجبات عدم استفاده بهینه از اوقات ارزشمند خارج از مدرسه و  بهره‌مندی از بسترهای نوآورانه در سایر نظام‌های اجتماعی نیز می‌شود. در نظام‌های پیشرفته آموزش و پرورش در ممالک پیشرو، مرز بین نهادها از میان برداشته شده و به‌جای آن اقدامات همکاری و به اشتراک‌گذاری امکانات، زیرساخت‌ها و ایده‌ها توسعه داده شده است. به عنوان مثال، امروزه کارکرد کتابخانه‌ها و مدارس در هم تنیده شده و به منزله نیروهای مکمل، بسترهای شکوفایی آموزشی و رشد و تعالی دانش آموزان را فراهم می‌آورند.
همکاری بین کتابخانه‌ها و مؤسسات آموزشی به گونه‌ای است که دانش‌آموزان بخشی از اوقات آموزشی خود را در کتابخانه‌ها سپری می‌کنند و کتابداران نیز بخشی از فعالیت خود را به حضور در کلاس‌های درس اختصاص می‌دهند. همکاری سازنده کتابداران و معلمان، زمینه‌های رشد خلاقیت، نوآوری، تفکر انتقادی و قدرت تحلیل دانش‌آموزان را فراهم می‌آورد. دانش‌آموزی که به صورت هدایت شده اما با اختیار عمل، با منابع اطلاعاتی تعامل می‌کند، به راحتی مرز بین دانسته‌ها و نادانسته‌های خود را تشخیص و نسبت به پرکردن شکاف دانشی خود اقدام می‌کند. این ظرفیتی است که در کلاس‌های درسِ کتاب‌محور نادیده انگاشته شده و تا پایان عمر به عنوان نقص با او باقی می‌ماند.
با وجود تمام سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی در حوزه آموزش و پرورش (که بایستی بسیار بیشتر از آمار موجود باشد) نظام آموزش و پرورش ما نظامی کتاب‌محور است که در نتیجه آن، میل به انزوای فکری و اختفای دانایی در بین دانش‌آموزان و در نهایت، دانش‌آموختگان افزایش می‌یابد. دانش‌آموختگان به جای تلاش برای دانستن و کسب فعالانه دانش، بیشتر به پذیرش انفعالی اطلاعات مایل می‌شوند. این ویژگی است که می‌تواند به عنوان یک نقص جدی در هزاره دانش و در تعامل با شبکه‌های مختلف اجتماعی و اطلاعاتی نسل آینده را به انفعال آسیب‌زا کشانده و قدرت تشخیص در فضاهای پیچیده مجازی، اطلاعاتی و برنامه‌ریزی‌شده را از آن‌ها سلب کند.
«انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» معتقد است که با تلاش و تدبیر نهادهای مختلف از جمله نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مساجد، خیریه‌ها، شهرداری‌ها و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی، بیش از 10000 باب کتابخانه عمومی در سطح کشور فعال شده و به فراخور ظرفیت خود آماده خدمت‌رسانی نظام‌مند به اقشار مختلف جامعه از جمله مدارس هستند. بیش از 3400 باب از این کتابخانه‌های عمومی به‌صورت سازماندهی شده به لحاظ منابع انسانی و محتوای علمی زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فعالیت می‌کنند که در سطح شهرها و روستاهای کشور گسترش یافته‌اند. از سوی دیگر، در وزارت آموزش و پرورش با غیرفعال‌شدن کتابخانه‌های آموزشگاهی در اکثر مدارس و نبود دسترسی به منابع انسانی و علمی متخصص و آموزش‌دیده در مدارس، امکان دستیابی دانش‌آموزان به کتاب‌های غیر درسی بسیار محدود و در سطح حداقلی قرار دارد.
در این وضعیت و تا زمان تقویت زیرساخت‌های اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌ای در مدارس کشور، ایجاد ارتباط بین مدارس و کتابخانه‌های عمومی می‌تواند نقیصه عدم دسترسی دانش‌آموزان بیش از 100000 باب مدرسه کشور به منابع اطلاعاتی کمک درسی و غیر درسی سازماندهی شده را برطرف کند. این امر از یک‌سو موجبات بهره‌مندی دانش‌آموزان از کتابخانه‌ها را فراهم خواهد کرد و علاوه بر رشد و شکوفایی علمی و اندیشه‌ای آن‌ها مانع از شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. از سوی دیگر سطح بهره‌وری از هزینه‌های مادی و معنوی انجام شده برای کتابخانه‌های عمومی کشور را ارتقاء خواهد داد.
«انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» آمادگی خود را برای کمک به تحقق این همکاری ملی بین آموزش و پرورش و کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام داشته و امیدوار است که در سال تحصیلی جدید شاهد ارتقای تعامل و همیاری سازنده بین وزارت آموزش و پرورش و نظام کتابخانه‌های عمومی کشور باشیم.


 
با آرزوی توفیقات الهی
انجمن علمی  ارتقای کتابخانه های عمومی ایران
 


CAPTCHA code
کلیدواژه ها: انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران | ایپلا | بیانیه شروع سال تحصیلی جدید |

دفعات مشاهده: 218 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | The Scientific Association of Iran Public Library Advancement

Designed & Developed by : Yektaweb