تفاهم نامه همکاری فی مابین انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی و سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تفاهم نامه همکاری فی مابین انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی و سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۷/۱۲ | 
تفاهم نامه همکاری فی مابین انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی و سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منعقد گردید.
این تفاهم نامه در راستای توسعه همکاری‌های مشترک نظام‌یافته علمی، پژوهشی، فرهنگی و آموزشی در حوزه‌ی علم اطلاعات و دانش‌شناسی و همچنین ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بین سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به نمایندگی دکتر مجتبی بذرافشان مقدم که در این تفاهم نامه به اختصار سازمان نامیده می‌شود و انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران به نمایندگی دکتر محمد حسن زاده که به اختصار انجمن نامیده می شود در 7 ماده، 22 بند، 3 تبصره تنظیم گردیده است.
جهت دانلود متن کامل تفاهم نامه اینجا کلیک نمایید.

دفعات مشاهده: 109 بار   |   دفعات چاپ: 10 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

مصاحبه با خانم «دکتر عصمت مؤمنی» عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی مصاحبه با خانم «دکتر عصمت مؤمنی» عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۷/۷ | 
روابط عمومی «انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران» مصاحبه ای با سرکارخانمدکتر عصمت مؤمنی عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، درباره ی انجمن، ضرورت و انتظاراتی که در آن وجود دارد انجام داده است.ایشان پاسخ‌های خود را بر اساس 13 سال تجربه ی حضور در کتابخانه عمومی آستان قدس رضوی اظهار داشتند و اظهار امیدواری داشتند که کتابخانه های عمومی در ایران به جایگاه واقعی خود دست یابد.در ادامه می‌توان متن مصاحبه را مطالعه نمود.
آیا از نظر شما ضرورتی برای تشکیل انجمنی برای کتابخانه‌های عمومی وجود داشت؟
از آن‌جایی که انجمن‌های علمی، یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مراجع علمی به جهت تولید، توزیع و مصرف علم و فعالیت‌های علمی محسوب می‌شوند، بستری مناسب و فعال علمی در تبادل و تعامل اندیشه‌ها است. بنابراین ارتقای کتابخانه‌های عمومی نیازمند مرجع علمی انتخاب، تشخیص، تفویض و نیز برقراری محدودیت در مواقع اضطرار است؛ و از طرفی انتخاب، تشخیص و نظارت علمی برای احتراز از ورود و ضرر علمی، ضرورت شکل‌گیری انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی را الزامی می‌نماید.
از نظر شما چه چالش‌هایی پیشِ روی «انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران» خواهد بود؟
هیچ پدیده‌ی محلی و ملی نیست که متأثر از رویکردهای جهانی نباشد. به نظر می‌رسد مفاهیمی از جمله بی‌سوادی و کم‌سوادی عمومی و علمی، عدم رفتار یا بد رفتاری عمومی و علمی، بی‌اخلاقی و بد اخلاقی عمومی و علمی  است که در رویکرد جهانی نیز، عمق بیشتری پیدا می‌کنند؛ به گونه‌ای که ناکارآمدی سیاست‌های بین‌المللی در ارتقای کتابخانه‌های عمومی را در بر خواهد داشت. مهم‌ترین چالش‌های «انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» عبارت است: از تحول دیجیتالی، اصلاح کپی‌رایت، سواد و رفتار اطلاعاتی، حفاظت دیجیتالی، رهبری، دفاع و درگیری با روندهای جهانی که به نظر می‌رسد با راهبردهایی چون بالا بردن ظرفیت و ساخت جامعه اطلاعاتی، و سواد و خوانش میراث فرهنگی، مالکیت فکری و حکومت اینترنتی می‌توان با رویکردهای جهانی هم‌سو بود.
لطفاً تجربیات گرانقدر خود را نیز در اختیار ما بگذارید، همچنین اگر پیشنهادی برای پیشرفت انجمن دارید بفرمایید.
رفتارهای فردی و جمعی کاربران در هر دهه متناسب و متناظر با روندهای داخلی و خارجی متفاوت بوده به نظر می‌رسد برنامه‌ریزان و سیاست‌گذارن انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی با نگاهی جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه و زمینه‌ای از ارتباطات می‌توان اندیشه‌های جدیدی را خلق و راهبری نمود. کتابخانه‌های عمومی به عنوان کانون عمومی می‌تواند از ظرفیت‌ها و توانایی‌های سازمان‌های  مردم‌نهاد برخودار باشد و به ازای هر موضوع قابل تأملی و با رعایت سیاست‌های حاکمیتی آن را اداره و ترویج داد. با تشکیل چنین حلقه‌هایی و با اتکای ظرفیت‌های مردمی با اشاعه زبان دموکراسی عمومی و موضوعی، شبکه‌ای از اندیشه‌های مورد نیاز به هم پیوند می‌خورند؛ و گذرگاهی برای رفت و آمد عموم مردم خواهد بود.

دفعات مشاهده: 214 بار   |   دفعات چاپ: 21 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

تقدیر انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران از «دکتر محمدحسین دیانی» تقدیر از «دکتر محمد حسین دیانی»، پیشکسوت علم اطلاعات و دانش‌شناسی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۷/۵ | 

به گزارش روابط عمومی انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران در مورخ ۹۷/۰۷/۰۳ طی جلسه‌ای که به میزبانی آستان قدس رضوی در شهر مشهد برگزار گردید، از استاد پیشکسوت علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دکتر  محمدحسین دیانی، به پاس  زحمات بی‌شائبه و اثر بخش‌شان در حوزه کتابخانه‌های عمومی با اعطای لوح یادبودی تقدیر و قدردانی شد و از رهنمودهای ایشان در خصوص پیشبرد اهداف انجمن  استفاده گردید.
دکتر محمد حسن‌زاده، رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران، حضور دکتر دیانی را باعث افتخار دانستند و گفتند بسیاری از اساتید علم اطلاعات و دانش‌شناسی، از شاگردان و دانش آموختگان ایشان هستند.
دکتر دیانی با دلسوزی فراوان در راه انتقال علم و تجارب خود به دانشجویان کوشا بوده و با دید باز، نگاهی عمیق به آینده و داشتن روحیه تلاشگری، همت و پشتکار در بسیاری از مناطق محروم کشور اقدام به ترویج فرهنگ مطالعه و رشد کتابداری نمودند.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سبزیان نیز حضور  دکتر دیانی در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی را برای استان خراسان بسیار با ارزش دانست و اعلام کرد هم‌اکنون بسیاری از دستاوردهای دکتر دیانی در کتابخانه‌های عمومی استفاده می‌گردد و همیشه نام ایشان در قله های کتابداری ایران می‌درخشد.

در انتهای این نشست، از دیدگاه‌های ایشان استفاده گردید.

آشنایی بیشتر با «دکتر محمد حسین دیانی»
فرزند: محمد مهدی
متولد ۱۳۱۹/۰۶/۱۰ 

استاد بازنشسته گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد

تحصیلات:
مقطع ابتدایی: سال ۱۳۳۳، مشهد؛
دیپلم ریاضی، سال ۱۳۴۳، مشهد؛
لیسانس علوم تربیتی، سال ۱۳۵۰، دانشگاه تهران؛
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، سال ۱۳۵۳، دانشگاه تهران؛
دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی، سال ۱۳۵۹، امریکا، نیوجرسی، دانشگاه ایالتی راتگرز؛
درجه علمی: استاد بازنشسته پایه ۲۷ دانشگاه فردوسی مشهد.

آثار:
کتاب: ۳۳ عنوان؛
مقاله: ۱۲۷ مقاله ( ۱۲ مورد سرسخن)؛
طرح‌های مصوب دانشگاهی و سازمانی: ۱۷ عنوان؛

راهنمایی پایان نامه:
دکتری: ۷ عنوان؛
کارشناسی ارشد: ۲۳ عنوان؛
سخنرانی در همایش‌های ملی: ۹ مورد؛

بنیان‌گزار گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز )دوره‌های کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی و کارشناسی ارشد)؛
دوره کارشناسی ارشد و دکتری در گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه فردوسی؛
دوره دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه شیراز؛
بنیان‌گزار مجله علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز؛
مجله علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد؛
مجله کتابداری و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی؛

مشاغل آموزشی:
عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه شهید چمران اهواز: ۱۳۵۳-۱۳۵۶؛
عضو هیأت علمی گروه کتابداری دانشگاه شهید چمران: ۱۳۷۴-۱۳۶۲؛
عضو هیأت علمی گروه کتابداری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی: ۱۳۷۴-۱۳۸۱؛

مشاغل پژوهشی:
عضو کمیته تألیف و ترجمه دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز: ۱۳۶۲-۱۳۷۴؛
عضو کمیته تخصصی علوم انسانی (هیأت ممیزه) دانشگاه شهید چمران: ۱۳۷۲-۱۳۷۴؛
سردبیر مجله علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران: ۱۳۶۵-۱۳۷۲؛
سردبیر مجله علمی پژوهشی کتابداری و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی ۱۳۷۶ – ادامه دارد
سردبیر مجله علمی پژوهشی دانشکده علوم تربیتی و رواشناسی دانشگاه فردوسی ۱۳۸۱-۱۳۷۶
عضو هیأت تحریریه مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ۱۳۸۴-۱۳۷۶
عضو هیأت تحریریه مجله Iranian Journal of Information Science an Technology: ۱۳۸۲ تا کنون؛
عضو هیأت تحریریه مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران: ۱۳۶۴ تا کنون؛
عضو شورای انتشارات دانشگاه فردوسی: ۱۳۷۵-۱۳۸۱؛
پژوهشگر هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای انقلاب فرهنگی ۱۳۸۷-۱۳۸۱؛

مشاغل اداری:
کارمند کارخانه نحریسی و نشاجی خراسان مشهد: ۱۳۳۳-۱۳۴۳؛
سپاهی دانش و آموزگار سپاهی: ۱۳۴۳-۱۳۴۶؛
کتابدار کتابخانه مرکز مطالعات بین المللی دانشگاه تهران: ۱۳۴۸-۱۳۵۰؛
کتابدار کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران: ۱۳۵۰-۱۳۵۳؛
رئیس کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه جندی شاپور اهواز: ۱۳۵۳-۱۳۵۶؛
رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز: ۱۳۶۰-۱۳۶۵؛
مدیر گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز: ۱۳۶۲-۱۳۷۴؛
مدیر گروه کتابداری دانشگاه فردوسی: ۱۳۷۵-۱۳۷۹؛
رئیس کمیسیون اطلاع رسانی شورای تحقیق و فناوری استان خراسان: ۱۳۷۶-۱۳۷۹؛
عضو متخصص در انجمن کتابخانه های عمومی خراسان: ۱۳۷۶-۱۳۷۸؛
مشاور علمی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی: ۱۳۷۴-۱۳۷۶؛
مشاور اطلاع رسانی مرکز خراسان شناسی: ۱۳۷۶-۱۳۷۹؛
عضو کمیسیون دائمی هیات امنا، کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی ۱۳۸۳؛
عضو مؤسس انجمن خیرین کتابخانه ساز مشهد ۱۳۹۴؛
مدیر مسئول انتشارات کتابخانه رایانه از سال ۱۳۷۸ تا کنون (این انشتارات تا کنون ۳۶ عنوان کتاب در موضوعات کتابداری؛ علوم تربیتی، فیزیک هسته ای، ادبیات و برنامه نویسی کامپیوتری منتشر کرده است)؛
مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی پژوهندگان دانشورز (این مؤسسه در حوزه مشاوره پژوهشی و آموزشی و نیز هدایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نگارش پایان نامه فعال است)
.


دفعات مشاهده: 200 بار   |   دفعات چاپ: 16 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

سومین جلسه انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران برگزار شد سومین جلسه انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران برگزار شد

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۷/۴ | 
به گزارش روابط عمومی انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران، سومین جلسه‌ی انجمن در تاریخ 97/07/03 به میزبانی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در مشهد مقدس برگزار شد. 
در این جلسه که با حضور اعضای هیأت مدیره انجمن (دکتر محمد حسن‌زاده، دکتر محسن نوکاریزی، دکتر منصور کوهی‌رستمی، دکتر احمد شعبانی، دکتر سیامک محبوب عبدالله جعفری، دکتر عاطفه زارعی، دکتر روح‌اله منوچهری) و بازرسان اصلی و علل البدل (محمدرضا شکاری و جواد قنبری)، و  دکتر مجتبی بذرافشان (رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی) به همراه معاون سازمان، حسین خسروی، و نیز دکتر محمد سالاری، عضو هیأت علمی دانشگاه امام رضا (ع)، دکتر هادی شریف‌مقدم استاد دانشگاه پیام نور، دکتر اعظم صنعت‌جو و دکتر شعله ارسطوپور اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، به همراه حجت‌السلام علی‌اکبر سبزیان مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی و محمدرضا بدیع‌زادگان رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان مشهد، استاد محمدحسین دیانی پیشکسوت گروه  علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و آقای سید عباس مرجانی از کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، در سالن همایش مرکز پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر بذرافشان ضمن عرض خیر مقدم و تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از هموطنان در حمله تروریستی اهواز، آمادگی آستان قدس رضوی را در خصوص همکاری با انجمن علمی اعلام نمودند و حضور انجمن را نقطه شروعی برای همکاری متقابل دانستند.
در ادامه دکتر حسن‌زاده، برگزاری سومین جلسه انجمن در جوار بارگاه امام رضا (ع) را باعث برکت دانست و از این رو اعلام آمادگی و همکاری انجمن را با سازمان کتابخانه ها، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در حوزه پژوهش
و آموزش‌های ضمن خدمت کتابدارن و... اعلام نمودند.
در این رابطه، دکتر محبوب، دبیر انجمن ضمن تشکر از میزبانی آستان قدس رضوی برنامه‌ها و اهداف انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران را برای حاضرین بیان نمودند و  همچنین پیشنهاد عقد تفاهم‌نامه بین انجمن علمی و آستان قدس رضوی را مطرح نمودند که مورد توجه دکتر بذرافشان قرار گرفته و تفاهم نامه همکاری مابین انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی و سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منعقد گردید.

درپایان جلسه به پاس  زحمات بی شائبه و اثر بخش جناب آقای دکتر محمدحسین دیانی، پیشکسوت علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه کتابخانه‌های عمومی با اعطای لوح یادبودی تقدیر و قدردانی شد و از رهنمود های ایشان در خصوص پیشبرد اهداف انجمن علمی استفاده گردید.
در ادامه، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی نیز حضور این عنصر با ارزش در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی را برای استان خراسان با ارزش دانست و اعلام کرد هم اکنون از بسیاری دستاوردهای دکتر دیانی در کتابخانه های عمومی استفاده می‌گردد و همیشه نام ایشان در قله های علم اطلاعات و دانش شناسی می‌درخشد. در ادامه، میهمانان و اساتید دیدگاه های خود را در خصوص پیش‌برد اهداف انجمن علمی بیان نمودند و به بحث و تبادل نظر پرداختند
.













 



دفعات مشاهده: 223 بار   |   دفعات چاپ: 13 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

بیانیه انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس بیانیه انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۷/۲ | 
بیانیه انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس
 
بسمه تعالی
ن و القلم و ما یسطرون
آغاز بهار علم و دانش همیشه یادآور حرکت انسان‌ها به سوی نور و رهایی از تاریکی‌هاست. هر سال با رسیدن عطر خوش بهارِ دانش در ماه مهر، دل‌های مشتاقان مدرسه و مکتب، جویندگان بصیرت و آگاهی و مؤمنان اندیشه و ایثار پر از نشاط و عطوفت می‌شود. آگاهی و معرفت، کلیدواژه‌ای است که برای توسعه و پیشرفت فردی، گروهی و ملی در هر کشوری تعیین‌کننده است و ماه مهر را باید نقطه آغازین حرکت برای دستیابی به معرف و آگاهی قلمداد کرد. اولین روز مهرماه، روز دانش و تکریم دانایی و تمام دست‌اندرکاران منظومه دانایی در ایران زمین است. انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران این روز بزرگ را به تمامی دست‌اندرکاران آموزش و پرورش تبریک عرض نموده و از خداوند منان برای همه آن‌ها توفیق روزافزون مسئلت می‌نماید.
«انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» به عنوان یک نهاد علمی معتقد است، یکی از مسائل مهم در آموزش و پرورش، انفکاک و مرزبندی بین اجزای دخیل در نظام آموزش و پرورش است، که علاوه بر محروم‌کردن دانش‌آموزان از امکانات گسترده در سطح کشور، موجبات عدم استفاده بهینه از اوقات ارزشمند خارج از مدرسه و  بهره‌مندی از بسترهای نوآورانه در سایر نظام‌های اجتماعی نیز می‌شود. در نظام‌های پیشرفته آموزش و پرورش در ممالک پیشرو، مرز بین نهادها از میان برداشته شده و به‌جای آن اقدامات همکاری و به اشتراک‌گذاری امکانات، زیرساخت‌ها و ایده‌ها توسعه داده شده است. به عنوان مثال، امروزه کارکرد کتابخانه‌ها و مدارس در هم تنیده شده و به منزله نیروهای مکمل، بسترهای شکوفایی آموزشی و رشد و تعالی دانش آموزان را فراهم می‌آورند.
همکاری بین کتابخانه‌ها و مؤسسات آموزشی به گونه‌ای است که دانش‌آموزان بخشی از اوقات آموزشی خود را در کتابخانه‌ها سپری می‌کنند و کتابداران نیز بخشی از فعالیت خود را به حضور در کلاس‌های درس اختصاص می‌دهند. همکاری سازنده کتابداران و معلمان، زمینه‌های رشد خلاقیت، نوآوری، تفکر انتقادی و قدرت تحلیل دانش‌آموزان را فراهم می‌آورد. دانش‌آموزی که به صورت هدایت شده اما با اختیار عمل، با منابع اطلاعاتی تعامل می‌کند، به راحتی مرز بین دانسته‌ها و نادانسته‌های خود را تشخیص و نسبت به پرکردن شکاف دانشی خود اقدام می‌کند. این ظرفیتی است که در کلاس‌های درسِ کتاب‌محور نادیده انگاشته شده و تا پایان عمر به عنوان نقص با او باقی می‌ماند.
با وجود تمام سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی در حوزه آموزش و پرورش (که بایستی بسیار بیشتر از آمار موجود باشد) نظام آموزش و پرورش ما نظامی کتاب‌محور است که در نتیجه آن، میل به انزوای فکری و اختفای دانایی در بین دانش‌آموزان و در نهایت، دانش‌آموختگان افزایش می‌یابد. دانش‌آموختگان به جای تلاش برای دانستن و کسب فعالانه دانش، بیشتر به پذیرش انفعالی اطلاعات مایل می‌شوند. این ویژگی است که می‌تواند به عنوان یک نقص جدی در هزاره دانش و در تعامل با شبکه‌های مختلف اجتماعی و اطلاعاتی نسل آینده را به انفعال آسیب‌زا کشانده و قدرت تشخیص در فضاهای پیچیده مجازی، اطلاعاتی و برنامه‌ریزی‌شده را از آن‌ها سلب کند.
«انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» معتقد است که با تلاش و تدبیر نهادهای مختلف از جمله نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مساجد، خیریه‌ها، شهرداری‌ها و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی، بیش از 10000 باب کتابخانه عمومی در سطح کشور فعال شده و به فراخور ظرفیت خود آماده خدمت‌رسانی نظام‌مند به اقشار مختلف جامعه از جمله مدارس هستند. بیش از 3400 باب از این کتابخانه‌های عمومی به‌صورت سازماندهی شده به لحاظ منابع انسانی و محتوای علمی زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فعالیت می‌کنند که در سطح شهرها و روستاهای کشور گسترش یافته‌اند. از سوی دیگر، در وزارت آموزش و پرورش با غیرفعال‌شدن کتابخانه‌های آموزشگاهی در اکثر مدارس و نبود دسترسی به منابع انسانی و علمی متخصص و آموزش‌دیده در مدارس، امکان دستیابی دانش‌آموزان به کتاب‌های غیر درسی بسیار محدود و در سطح حداقلی قرار دارد.
در این وضعیت و تا زمان تقویت زیرساخت‌های اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌ای در مدارس کشور، ایجاد ارتباط بین مدارس و کتابخانه‌های عمومی می‌تواند نقیصه عدم دسترسی دانش‌آموزان بیش از 100000 باب مدرسه کشور به منابع اطلاعاتی کمک درسی و غیر درسی سازماندهی شده را برطرف کند. این امر از یک‌سو موجبات بهره‌مندی دانش‌آموزان از کتابخانه‌ها را فراهم خواهد کرد و علاوه بر رشد و شکوفایی علمی و اندیشه‌ای آن‌ها مانع از شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. از سوی دیگر سطح بهره‌وری از هزینه‌های مادی و معنوی انجام شده برای کتابخانه‌های عمومی کشور را ارتقاء خواهد داد.
«انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» آمادگی خود را برای کمک به تحقق این همکاری ملی بین آموزش و پرورش و کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام داشته و امیدوار است که در سال تحصیلی جدید شاهد ارتقای تعامل و همیاری سازنده بین وزارت آموزش و پرورش و نظام کتابخانه‌های عمومی کشور باشیم.


 
با آرزوی توفیقات الهی
انجمن علمی  ارتقای کتابخانه های عمومی ایران
 

دفعات مشاهده: 216 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

دومین جلسه انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران برگزارشد دومین جلسه انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران برگزارشد.

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۷/۲ | 
به گزارش روابط عمومی انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران، دومین جلسه انجمن با حضور اکثریت اعضا در دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردید. در ابتدای جلسه دکتر محمد حسن زاده (رئیس انجمن) ضمن خوش آمد گویی به اعضا و تبریک اعیاد قربان و غدیر و هفته دولت، گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه دادند.
در این جلسه سیاست‌های کلی انجمن و برنامه‌های یک‌ساله کارگروه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و تعیین وضعیت عضویت اعضا و حق عضویت اعضا، تدوین منشور انجمن، بررسی پیش‌نویس خط مشی و نقشه علمی انجمن، تدوین دستورالعمل گردش مالی انجمن در دستور کار جلسه قرار گرفت.
با توجه به مباحث مطرح شده و برنامه‌های ارائه شده، مصوبات جلسه به شرح ذیل اتخاذ گردید:
1. برگزاری یک همایش ملی در استان خوزستان؛
2. انتشار مجموعه‌ای از منابع درسی با هدف پشتیبانی از آموزش‌های کتابخانه‌های عمومی؛
3. طراحی و اجرای آزمون صلاحیت حرفه‌ای کتابداران کتابخانه‌های عمومی؛
4. تدوین جایزه ملی نوآوری در کتابخانه‌های عمومی؛
5. طراحی لوگوی انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران؛
6. همکاری با کتابداران کتابخانه‌های آستان قدس رضوی.

دفعات مشاهده: 137 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | The Scientific Association of Iran Public Library Advancement

Designed & Developed by : Yektaweb