به گزارش روابط عمومی انجمن علمی ارتقا کتابخانه های عمومی ایران، منصور کوهی رستمی رئیس انجمن علمی ارتقا کتابخانه های عمومی ایران از دستیابی انجمن به رتبه A خبر داد.
منصور کوهی رستمی رئیس انجمن علمی کتابخانه های عمومی ایران بیان کرد، این انجمن با کسب حد نصاب لازم در ارزیابی عملکرد فعالیتهای سال 1402 توسط کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موفق شد از رتبه C به رتبه A ارتقا یابد.
وی در این رابطه عنوان کرد، یکی از شاخصهای ارزیابی توانمندیهای علمی است که ۵۵۰ امتیاز در نظر گرفته شده است. این شاخص شامل حضور انجمنها در شبکههای اجتماعی، برنامه مصوب سالانه و درصد فزونی اعضای حقیقی انجمن می باشد.ترویج علم و ایفای نقش مرجعیت با ۹۰۰ امتیاز از دیگر شاخصهای ارزیابی انجمنهای علمی است که این شاخص مواردی چون مجلات علمی با مجوز وزارتخانههای علوم و بهداشت، نمایهسازی مجلات، تقدیر از بزرگان و پیشکسوتان و استاندارد سازی را در بر میگیرد.در شاخص تعاملات بینالمللی ۹۰۰ امتیاز در نظر گرفته شده است که شامل مواردی چون دارا بودن پایگاه اینترنتی فول انگلیسی یا سایر زبانها، عضویت در اتحادیههای بینالمللی و جوایز و مسابقات بینالمللی را شامل میشود.بر این اساس انجمنهای علمی در رتبههای A تا F رتبهبندی میشوند. در رتبه A امتیاز بین ۱۲۰۰ تا ۳۰۰۰ و رتبه B امتیاز بین ۸۰۰ تا ۱۱۹۸ در نظر گرفته شده است.
وی در پایان این موفقیت را به همه اعضا، همراهان و حامیان انجمن تبریک گفته و اظهار امیدواری کرد با تلاش و مشارکت تمامی اعضا و همراهان انجمن در راستای تحقق اهداف و برنامه های آن، جایگاه انجمن بیش از پیش در بین جامعه علمی تثبیت شده و ارتقا یابد.
کمیته انتخابات انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران با هدف شکلگیری یک هیئت مدیره توانمند به منظور ارتقا کتابخانههای عمومی در سراسر کشور، با دعوت از همه فعالان در رشتههای مرتبط، فراخوان ثبت نام نامزدهای هیئت مدیره این انجمن علمی را منتشر کرد.
دوره آموزشی کتابداران بخش نابینایان کتابخانه های عمومی با حضور همکاران از سراسر کشور آغاز شد. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، دوره آموزشی کتابداران بخش نابینایان کتابخانههای عمومی پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه به همت دفتر پژوهش و آموزش نهاد و با حضور ۴۵ کتابدار از سراسر کشور با همکاری انجمن علمی ارتقای کتابخانههای عمومی ایران در دانشگاه خوارزمی آغاز شد. در این دوره دو روزه کتابداران بخش نابینایان و کمبینایان کتابخانههای عمومی با مهارتهای گوناگون آشنا میشوند. «کار با سامانه سامان»، «آشنایی با منابع الکترونیک» و «خدمات کتابخانههای عمومی برای نابینایان» سرفصل کلاسهای روز اول است. در روز دوم نیز «بازیهای فکری»، «کار با سامانه سامان» و «استفاده از برجستهنگار هوشمند» به شرکتکنندگان تدریس میشود.
دیوندرا پوتنیس در نشست «هفت خوان خدمت» گفت: در جوامع در حال توسعه، کتابخانه می تواند نقش راهبری داشته باشد؛ در یک منطقه ممکن است اقشار مختلف با زبان ها، مذاهب، قومیت ها و ایدئولوژی های متفاوت وجود داشته باشد که کتابخانه می تواند محل اجتماع و گفتگوی این افراد باشد و با ارائه راهکارهای خلاقانه به رفع مشکلات کمک کند.
ویر جینیا اسوندینه، عضو کمیته خدمات کتابخانهای به جوامع چندفرهنگیِ ایفلا، در وبینار «آموزش غیررسمی بزرگسالان در کتابخانه؛ ابزاری برای اجتماعسازی»، گفت: ما برای استفاده از تجربیات، دانش و یادگیری، خود را ملزم به شرکت در کنفرانسها و همایشهای دیگر کشورها و آگاهی از تجربه آنها میدانیم. پیشنهاد من به کتابداران ایرانی این است که از تجربیات کتابخانهها و کتابداران سایر کشورها آگاه شوند.